Passa al contingut principal

Bompas i Parr: art i jelly



El jelly(1) és un ofici per Sam Bompas i Harry Parr, dos amics que van decidir fundar una companyia de jelly al 2007: Bompas & Parr (a la pàgina on he trobat la super-breu entrevista diuen el 2004, jo poso la que ells diuen al web.) També us podeu posar al dia a la seva pàgina de Facebook.

Units per gustos similars com les gelatines alcohòliques, el menjar extravagant i la rica història de la cuina britànica, Bompas i Parr podrien ser descrits, fàcilment, com un parell de científics, arquitectes o cuiners (o tot alhora?)



“Des del primer moment, ens vam posar en marxa a fundar l’empresa de jelly però aviat ens vam adonar que no ens podíem permetre (econòmicament) fer-ho amb els motlles que s’usaven antigament -els de coure- que ens hauria agradat molt”, diu Bompas “Va ser llavors com en Harry, que va formar com a arquitecte, es va adonar que podria fer servir la seva formació per fabricar motlles fent servir el CAD. Amb una impressora 3D vam descobrir que podríem fer el tipus de coses que els arquitectes farien: ells farien gratacels i nosaltres faríem jellis.



Abans d’iniciar l’empresa de jelly, Sam Bompas havia treballat amb altres feines. “He treballat de màrqueting financer, que no era gens divertit, abans d’això com a investigador per al liberal demòcrata Simon Hughes(2), i abans de tot plegat havia fundat, sense èxit, una agència d’acompanyants(3).

“Ningú estava fent jelly, així que hi havia un buit evident en el mercat. La nostra inspiració venia de dues fonts: la nostàlgia i el coneixement que Anglaterra era famosa al món de la cuina per dues coses - el jelly i el rostit. Ja era hora de tornar el deliciós jelly anglès!” diu Bompas.



Durant aquesta curta vida, han fet un fotimer de coses: escultures arquitectòniques amb jelly, banquets privats de menjar opulent (incloent el gegant jelly que brilla a la foscor per l’aniversari el músic Mark Ronson) i han estat encarregats per el conyac Courvoisier i la firma francesa de moda Lanvin per crear-los espectaculars instal·lacions.


Imatge terriblement potent del duo




També han estat molt ocupats creant els tipus d’estralls que haurien enorgullit en Willy Wonka.

“Comences a tenir un cert refinament quan crees aliments figuratius”, diu Compas, que admet haver fet unes gelatines que reprodueixen la forma dels pits de Nefertiti. “Realment en Harry i jo procurem no banalitzar l’aliment. Quan fem coses, el menjar s’ha de menjar, s’ha de celebrar, s’ha de respectar”.


Els pits de Nefertiti?


El llac de les galeries Selfridges


El projecte més recent del duet va ser un increïble esdeveniment d’un mes de durada, on van inundar el sostre dels elegants magatzems londinencs Selfridges per crear un llac navegable. Era, segons afirmen, més fàcil imaginar que fer. “Va ser anomenat el Voyage Discovery” diu Bompas. “I logísticament va ser una bogeria, perquè carregar les 60 tones d’aigua era suficient per col·lapsar l’edifici sencer. Teniem tres enginyers independents treballant al projecte, un mirant a l’edifici en si, l’altre en el pes de l’aigua i l’altre només per la superestructura- va ser tot un procés!”.



(1)He trobat llocs que em fan la traducció com a jalea o com a gelatina, com que no n’estic segur al 100% de quin dels dos fer servir, faré un pedaç i traduiré a la meva manera l’anglicisme.
(2)Simon Hughes: http://simonhughes.org.uk/en/
(3)Si, si no és de les que busquen parelles per tiki-taka, no se pas quin tipus d’agència pot referir-se.



Si encara teniu ganes de saber més coses sobre jelly, aquí teniu un article de theguardian.com on ho expliquen. Recepta d'aquestes dues noves promeses britàniques.

Aeroport de Barajas de jelly, Londres, Agost del 2008

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Caramels farcits de mel Woogie

Tornem a parlar de caramels de mel. Un clàssic al bloc, com sabeu, després de parlar dels farcits de Gerio (el gran i el petit ), els que importa Arcor sota el nom de Misky , els francesos de Culture Miel ara tocaria una versió de l'est. El caramel farcit italià ve embolicat en doble llaç, i d'un color molt clar. Vistós i elegant amb la informació mínima que s'exigeix a un producte d'aquestes característiques: Honey filled . Un filled que, de tots els que hi ha a la bossa de 225 grams, pocs compleixen el que considero un bon farcit. D'haver-n'hi, n'hi ha, tot s'ha de dir, però no suficient per repetir o recomanar-vos-el. Crec que he comentat alternatives al bloc que poden estar més a l'altura d'un caramel de mel. Llàstima, perquè us ho dic amb sinceritat, la presentació d'aquests caramels és per treure's el barret. Woogie , és una marca de la distribuïdora austríaca Gunz . Només cal veure la seva web per veure

Energy Pop de Cerdán

Ja fa molt de temps d'això, alguns potser no coneixíeu el blog encara, però Cerdán és una empresa de caramel amb pal, tipus chupa chups amb molta trajectória. Ho vaig comentar amb un xupa molt famós, el Conde Dracula , que porta xiclet a l'interior i avui, tocarà una novetat peculiar. No és peculiar el concepte energy , ni les versions de la cafeïna amb taurina que han tret empreses de dolços després del boom Red Bull, però si que ho és, dins del sector, tenir un xupa focalitzat només a aquest valor afegit. Amb un parell de cerques a internet, l'he pogut veure al costat de l' Hèctor Barberà , pilot de Moto GP . El sabor és acceptable, m'agrada el toc d'acidesa que  porta i el ginseng que hi han afegit. Comparant la Red Bull amb el xupa, amb el mateix gramatge, ens dona un producte ideal per aguantar un dijous universitari, una festa... o un matí tortuós de feina.

ISM 2014

Hola! Sant tornem-hi, un altra actualització del bloc amb moltes imatges, de ja fa quasi un mes... la fira ISM de Köln (Colònia, Alamània). Aquest any, siguen més previsor que l' any passat , vaig visitar la fira amb dos dies, molt més tranquil i amb possibilitat de parlar amb algunes persones sobre els productes que fan i futures novetats que estan en caure. Tot això ho aniré posant més endavant, ara però, anem a veure imatges de la fira, i anècdotes, moltes anècdotes. Entrada a la fira amb un sol poc normal per l'època, recordem, va ser finals de gener a la Koelnmesse . Comencem amb Austria, que ha mantingut la mateixa gràfica que l'any passat. Quan una cosa funciona, més val no tocar gaire res, com per exemple, han introduit el cercle vermell a sobre els stands on l'any anterior hi havia una mena de cortina de fils blanc. Ho podeu veure i comparar aquí . Gran Bretanya segueix amb la seva mania de posar la union flag a tot arreu . Per altra banda,