Passa al contingut principal

Stoptou de regalèssia

Portem un mes molt francès, primer amb els "Very bad kids" de Carambar i la setmana passada amb les "Têtes Brûlées" de Verquin, avui, una empresa històrica que va també ha acabat en mans de la multinacional americana (que tots ja comencem a veure a tot arreu, oi?): La Pie qui Chante.


Originàriament, l'empresa va ser creada el 1921 a Marsella (al sud de França), però, com diu a la Wikipedia francesa, la seva història està lligada a la confiteria fran-russa. Jo no conec l'empresa, així que narro els fets que apareixen allà que deuen ser força oficials, a parer meu. L'origen de tot plegat és un confiter de nom Emilie Cornillot, que obra un petit obrador al carrer Colbert, a Lille, especialitzada en dolços farcits. La qualitat i consistència el van catapultar a l'èxit, i el 1885 ja va obrir un altre local més gran al carrer de l'Hospital militar (sempre he dit que això de la consistència i paciència és molt important en el sector dels dolços, però segur que ho podeu fer extensible a altres disciplines). El negoci va passar en mans del fill, Louis Cornillot, qui va signar una aliança franc-russa i va ampliar el negoci a una fàbrica i una botiga més. Tot queda destruït a la primera guerra mundial. A la mort de Louis, el fill d'aquest, enginyer químic als 19 anys, decideix succeir el seu pare en el negoci i va adquirir el 1925 l'empresa "La Pie qui Chante". El context històric, guerres i misèria és similar a moltes empreses europees, que no van trobar estabilitat fins a la fi del guirigall ideològic permanent de la cultura Europea (encara avui el veig muntat d'aquesta manera, i pels segles dels segles).

Cuina de la fàbrica que tenien a Wattignies (tancada al 2003) / Imatge: La Maison de la Confiserie

El 1965 La Pie qui Chante aglutina altres confiteries regionals: KBO, Mob's, Fémina i Clausse, que com podeu imaginar, li dóna un múscul prou important per posteriorment, establir una xarxa de distribució de nivell estatal. En aquest punt crec que va perdre aquell esperit familiar de la família Conillot, i ja es va convertir en un cromo més que anava passant de multinacional en multinacional. Primer a Vandame Vandame, després Cadbury, aquesta que va acabar formant del super grup Kraft Foods i arran d'una escissió d'aquests, el 2012 van passar al nou monstre Mondelēz International.


Quina enrotllada no? Bé, és el primer producte de La Pie qui Chante, i en tenir un origen humil i històric, m'ha semblat oportú fer-me extensiu en la part històrica. I aquest Stoptou què coi és? Doncs un caramel tou de regalèssia. Ja sabeu que és molt estrany que m'agradi a mi aquest sabor, quan em sol agradar una cosa de regalèssia els molt puristes em diuen que no ho és, que sols és una essència que s'hi assembla.

Per altra banda, en aquest envàs tan kitsch, retro, anys 70 hi van aquests caramels tous que porten marcada la marca "stoptou" amb un relleu molt finet a cada unitat. Si la forma allargada no us fa el pes, he vist que també hi ha la possibilitat de consumir-los en format quadrat (bàsicament, el format dels Halls). I vosaltres, els heu provat? Jo no en tornaré pas a menjar perquè no m'ha fet el pes i no m'ha semblat res espectacular com per repetir-ho.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Caramels farcits de mel Woogie

Tornem a parlar de caramels de mel. Un clàssic al bloc, com sabeu, després de parlar dels farcits de Gerio (el gran i el petit ), els que importa Arcor sota el nom de Misky , els francesos de Culture Miel ara tocaria una versió de l'est. El caramel farcit italià ve embolicat en doble llaç, i d'un color molt clar. Vistós i elegant amb la informació mínima que s'exigeix a un producte d'aquestes característiques: Honey filled . Un filled que, de tots els que hi ha a la bossa de 225 grams, pocs compleixen el que considero un bon farcit. D'haver-n'hi, n'hi ha, tot s'ha de dir, però no suficient per repetir o recomanar-vos-el. Crec que he comentat alternatives al bloc que poden estar més a l'altura d'un caramel de mel. Llàstima, perquè us ho dic amb sinceritat, la presentació d'aquests caramels és per treure's el barret. Woogie , és una marca de la distribuïdora austríaca Gunz . Només cal veure la seva web per veure

Energy Pop de Cerdán

Ja fa molt de temps d'això, alguns potser no coneixíeu el blog encara, però Cerdán és una empresa de caramel amb pal, tipus chupa chups amb molta trajectória. Ho vaig comentar amb un xupa molt famós, el Conde Dracula , que porta xiclet a l'interior i avui, tocarà una novetat peculiar. No és peculiar el concepte energy , ni les versions de la cafeïna amb taurina que han tret empreses de dolços després del boom Red Bull, però si que ho és, dins del sector, tenir un xupa focalitzat només a aquest valor afegit. Amb un parell de cerques a internet, l'he pogut veure al costat de l' Hèctor Barberà , pilot de Moto GP . El sabor és acceptable, m'agrada el toc d'acidesa que  porta i el ginseng que hi han afegit. Comparant la Red Bull amb el xupa, amb el mateix gramatge, ens dona un producte ideal per aguantar un dijous universitari, una festa... o un matí tortuós de feina.

ISM 2014

Hola! Sant tornem-hi, un altra actualització del bloc amb moltes imatges, de ja fa quasi un mes... la fira ISM de Köln (Colònia, Alamània). Aquest any, siguen més previsor que l' any passat , vaig visitar la fira amb dos dies, molt més tranquil i amb possibilitat de parlar amb algunes persones sobre els productes que fan i futures novetats que estan en caure. Tot això ho aniré posant més endavant, ara però, anem a veure imatges de la fira, i anècdotes, moltes anècdotes. Entrada a la fira amb un sol poc normal per l'època, recordem, va ser finals de gener a la Koelnmesse . Comencem amb Austria, que ha mantingut la mateixa gràfica que l'any passat. Quan una cosa funciona, més val no tocar gaire res, com per exemple, han introduit el cercle vermell a sobre els stands on l'any anterior hi havia una mena de cortina de fils blanc. Ho podeu veure i comparar aquí . Gran Bretanya segueix amb la seva mania de posar la union flag a tot arreu . Per altra banda,